-
Agentschap Binnenlands Bestuur sensibiliseert over het belang van stemrecht
Het Agentschap Binnenlands Bestuur zal naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen een sensibiliseringscampagne uitrollen vanaf 2 september. Men wil hiermee het belang van het stemrecht onderstrepen nu de opkomstplicht is afgeschaft. Ze bieden bijvoorbeeld verschillende affiches, prints en afbeeldingen voor social media aan die lokale besturen kunnen gebruiken. Zij zouden deze normaal reeds ontvangen hebben. Daarnaast zal er ook via onder andere nationale media, advertenties op social media of via influencers verder gesensibiliseerd worden. Meer info over de concrete uitrol van de campagne kan je hier terugvinden. Meer info over de sensibiliseringscampagne van ABB
-
’t Is weer aan U! Informeer jongeren over de gemeenteraadsverkiezingen.
Vijf verkiezingen op zes maanden tijd. Bij de ene geldt opkomstplicht, bij de andere stemrecht. Je kan als jongere het bos door de bomen weleens kwijt geraken. Toch is het belangrijk voor lokale besturen om jongeren te wijzen op het belang van de gemeenteraadsverkiezingen en van hun stem(recht) in oktober. Bataljong kreeg een subsidie van de Vlaamse overheid om lokale besturen hierin te ondersteunen. Onder de vlag van ‘’t Is aan u!’ rolt Bataljong vijf acties uit om jongeren te informeren rond de gemeenteraadsverkiezingen. Zo kan je vanaf nu tot en met 30 juni gratis posters en postkaarten bestellen. Meer nog, we voorzien ook een voorbeeldbesluit dat je kan gebruiken om toestemming te…
-
Tijd voor de laatste sprint tot de verkiezingen!
…en Plan het plan helpt je daarbij: vanaf vandaag vind je op de website van Plan het plan alle informatie over hoe je jongeren kan informeren over de verkiezingen, de jeugdraad kan ondersteunen bij Debattle en beleidsmakers kan overtuigen om deel te nemen aan Debattle. We bieden je inzichten aan om partijprogramma’s door te nemen en blikken alvast vooruit op wat er volgt na de verkiezingen zodat jij jouw planning daarop kan afstemmen. Ook de vorige stappen van Plan het plan blijven beschikbaar. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar informatie over lobbyen, strategisch communiceren, omgevingsanalyses en memoranda, onderzoek doen,… ? Duik in al de materialen en ga er volledig op…
-
Lancering van het Apestaartjarenonderzoek
Op 16 mei werd in Mechelen de resultaten van het Apenstaartjarenonderzoek gelanceerd. Dit is een tweejaarlijks onderzoek naar het mediagebruik en de mediawijsheid van kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar oud. Deze keer namen zo’n 7000 kinderen en jongeren deel aan het onderzoek. En de onderzoeksresultaten zijn ook boeiend in het licht van de verkiezingen. Zo leren we bijvoorbeeld meer over de digitale leefwereld, die inzichten kan je gebruiken om op een goede manier verkiezingsinformatie naar kinderen en jongeren te communiceren. Maar ook in het meerjarenplan kan je acties opnemen rond die communicatie, waarbij dit onderzoek jou vast enkele relevante data meegeeft. Daarnaast lezen we in dit onderzoek…
-
Hoe jongeren sensibiliseren rond de gemeenteraads- en provincieraadverkiezingen?
Op dinsdag 7 mei 2024 organiseert VVSG samen met ABB een webinar over de campagnes die gepland worden in aanloop naar de lokale en provinciale verkiezingen op zondag 13 oktober 2024. Verschillende organisaties, waaronder Bataljong, kregen middelen om communicatie- en sensibiliseringscampagnes te ontwikkelen om specifieke doelgroepen aan te moedigen hun stem uit te brengen. Tijdens het webinar van 7 mei worden de verschillende projecten toegelicht en kan je nadien met de projectcoördinatoren in break-out-rooms in gesprek gaan. Praktisch informatie:
-
Verkiezingstalk – hoofdpunten
Op maandagochtend 29 januari vond de eerste verkiezingstalk plaats. Een combinatie van individuele coachingsmomenten en een plenaire round-up waarin geleerde lessen en nieuwtjes gedeeld worden. Benieuwd naar die nieuwtjes? We lijsten ze voor jou op! Vanaf vandaag kan je de informatie die hoort bij stap 4 raadplegen. De uitdagingen uit stap 3 krijgen oplossingen. Je krijgt in deze stap tips om samen oplossingen te bedenken en ook concrete methodes om te communiceren over die oplossingen. VVSG organiseert op 22 februari een vormingsmoment over de nieuwe verkiezingsregels. Inschrijven kan via deze link. ”t Is aan U! zal in het voorjaar campagnemateriaal voorzien voor eerste stemmers (focus op verkiezingen van 9 juni). Op de hoogte blijven van…
-
Jouw verkiezingsprogramma op Vormingstweedaagse
Vanaf 22 januari kan je je inschrijven voor de vormingstweedaagse van Bataljong. Op 13 en 14 maart krijg je een boeiend programma voorgeschoteld met heel wat sessies. Zie je de bos door de bomen niet meer en ben je op zoek naar een programma boordevol interessante verkiezingssessies? Duik dan even in onze tien aanraders*! Schrijf je nu in! 1. Word een kindvriendelijke Stad of Gemeente in de volgende legislatuur! De start van een nieuwe beleidsperiode is het perfecte moment om samen met de politiek ambities voor de komende zes jaar te bepalen. Het behalen van het label kindvriendelijke stad of gemeente kan zo’n ambitie zijn. Hoe je overtuigt van de…
-
Tien lobbytips voor jou!
Tussen september 2022 en oktober 2023 gingen 10 jeugdambtenaren aan de slag met hun persoonlijke ‘big ask’ tijdens het Vlaamse traject ‘lobbyen voor jeugdwerk en -beleid’. Dit was een samenwerking tussen Jint en Bataljong, met de steun van Erasmus+. Meer dan een jaar lang werkten de deelnemers aan een strategisch plan om gericht zaken in beweging te zetten voor de kinderen en jongeren van hun stad of gemeente. Het was een ontzettend leerrijk traject! Ter afsluiting hebben de deelnemers hun leerlessen opgelijst. Die oefening leidde tot deze 10 geboden voor een straf lobbytraject (met dan aan Isabelle Rombauts van Asse voor de invulling en creatieve verwerking). Laat je inspireren en…
-
Rapport ’t Is aan u!
’t Is aan u is een project van De Ambrassade samen met heel wat partners. Deze zomer ging ’t Is aan u samen met 30 vrijwillige jongeren op pad om 528 jongeren overheen Vlaanderen en Brussel te bevragen. Gisteren werden de resultaten bekend gemaakt. De verhalen van de jongeren werden geanalyseerd overheen 15 thema’s waarover je conclusies op de website kan terugvinden. Denk aan vrije tijd, mentaal welzijn, armoede, werk, mobiliteit,… Zeker ook boeiende lectuur dus. En sla zeker ook niet de eerste delen van het rapport over en lees wat meer over de methodologie. Misschien biedt die ook wel inspiratie voor jouw participatieproject? De 15 thema’s uit het ’t…
-
Minder dan een jaar voor de verkiezingen!
13 oktober 2023 is voorbij, we zijn op minder dan een jaar tot de verkiezingen. Dat zorgt ervoor dat er heel wat gelanceerd werd rond deze datum. Hieronder geven we een kort overzicht. Debattle Op 14 oktober vond de Kick-Off voor jeugdraden en Debattle plaats. Een hondertal jongeren raakten er geïnspireerd. Kon je er niet bij zijn? Neem zeker een kijkje op de website want in de eerste missie: jonge ideeën en meningen verzamelen staat al helemaal online! VVSG ondersteunt lokale besturen in het opmaken van een omgevingsanalyse Bij de lancering van een nieuw meerjarenplan is een geactualiseerde omgevingsanalyse belangrijk, daarover kon je in stap 2 van Plan het plan…