In stap 3 werd onderzoek omgezet in uitdagingen. Op basis van die uitdagingen kon een lobbyplan opgesteld worden. De verkiezingskoorts stijgt als maar meer, dus is het vanaf nu tijd voor actie!
Uitdagingen worden oplossingen en het lobbyplan wordt uitgevoerd. In deze stap staan twee zaken centraal. Denk na over oplossingen én communiceer erover!
Vanuit kennis van de leefwereld kan je beleid maken. Beleid kan je zien als een groep veranderingen of doelstellingen die wenselijk zijn om te bereiken. Vanuit het model Theory of Change zet je stappen om tot een concrete acties te komen.
Kinderen en jongeren bevraagd? Check! Maar ook nadien kan je met hen samenwerken. Hun inzichten verrijken jouw oplossingen, tijd dus om de handen in elkaar te slaan. (PS: Deze methodieken kan je ook gebruiken met collega’s!)
Communiceren kan op verschillende manieren. Hieronder vind je kennisartikels over strategisch communiceren en overtuigen, terugkoppeling geven en communiceren over oplossingen op een schriftelijke manier (memorandum) en in gesprekken.
Ook in stap 3 kon je dit artikel raadplegen, maar het blijft relevant. Aan de hand van enkele elementen in de vraag: “Welke boodschap breng ik op welke manier naar welke doelgroep?” ontdek je de kneepjes van het vak.
De onderzoekscyclus is pas rond als je aan terugkoppeling deed. Weet dat dit ook een heel strategische manier kan zijn om het gesprek over oplossingen op gang te brengen. Zowel met kinderen en jongeren als met beleidsmakers.
Eén van de manieren om te communiceren is aan de hand van een memorandum. Hoe je zo’n memorandum opbouwt en wat de belangrijkste bouwstenen zijn, wordt in dit artikel uitgelegd.
Je kan uitdagingen en oplossingen ook in gesprek brengen. Door enkele kernboodschappen achter de hand te hebben en een goede opbouw te voorzien, zorg je voor impactvolle gesprekken.