Nieuwtje

Lancering van het Apestaartjarenonderzoek

Op 16 mei werd in Mechelen de resultaten van het Apenstaartjarenonderzoek gelanceerd. Dit is een tweejaarlijks onderzoek naar het mediagebruik en de mediawijsheid van kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar oud. Deze keer namen zo’n 7000 kinderen en jongeren deel aan het onderzoek. 

En de onderzoeksresultaten zijn ook boeiend in het licht van de verkiezingen. Zo leren we bijvoorbeeld meer over de digitale leefwereld, die inzichten kan je gebruiken om op een goede manier verkiezingsinformatie naar kinderen en jongeren te communiceren. Maar ook in het meerjarenplan kan je acties opnemen rond die communicatie, waarbij dit onderzoek jou vast enkele relevante data meegeeft. 

Daarnaast lezen we in dit onderzoek ook resultaten over verkiezingsinformatie die jongeren (in het secundair onderwijs) meekrijgen. Zo blijkt dat 3 op 4 jongeren bijvoorbeeld geen politici of partijen volgen op sociale media. Toch ziet bijna de helft van de jongeren advertenties van politieke partijen en politici op hun socials. Ook daar zijn er grote verschillen in de partijen van wie ze advertenties te zien krijgen. 

Je leest hier meer over dit onderzoek.