Samen met jongeren oplossingen bedenken
Kinderen en jongeren inspraak geven binnen een project, proces, traject en of naar de aanloop van de verkiezingen is top! Maar je kan nog een stapje verder gaan. Kinderen en jongeren zijn expert van hun eigen leefwereld en kunnen ook meedenken aan oplossingen voor komende uitdagingen. Zij zien het vaak anders, soms simpeler en daarin schuilt dan vaak een goed idee.
Samen met kinderen en jongeren een proces opzetten waarin je met hen nadenkt over oplossingen heet co-creatie. Belangrijk in zo’n proces is dat alle deelnemers gelijkwaardig zijn. Elke inbreng is oké en het accent wordt vooral gelegd om samen oplossingen te bedenken voor een uitdaging. Handig tijdens zo’n proces is de inbreng van experten. Zij kunnen op kinder/jongerenmaat extra info geven over bepaalde situaties. Zo kan de doelgroep ook gericht meedenken naar oplossingen.
Het spreekt voor zich dat je je werkwijze aanpast naar de leeftijd van de doelgroep. Praat in hun taal, met woorden die zij begrijpen en vraag hen mee te denken over zaken die zij ook ervaren. Maak het visueel en aantrekkelijk.
Via co-creatie processen leer je kinderen en jongeren ook een stapje verder zetten dan enkel input geven. Nadenken over hoe je daar dan een oplossing tegenoverzet is een leerrijk proces. Wanneer je dit veel doet met onze jeugdige doelgroep dan zullen ze ook sneller met oplossingen. Het is als het ware investeren in proactieve burgers. Betrek hierbij ook nog beleidsmakers zo kunnen zij zelf ervaren hoe het is om met de doelgroep aan de slag te gaan. Ze kunnen doorvragen waarom ze bepaalde dingen belangrijk vinden of waarom ze net die oplossingen naar voorschuiven. Zo breng je beide belangen dichter bij elkaar.
We hebben een aantal concepten en tools die je kan gebruiken om kinderen en/of jongeren aan te zetten om mee oplossingen te zoeken:
Origineel komt de term hackathon uit de ICT-wereld en verwijst hij naar een samenstelling van ‘hacken’ en ‘marathon’. Een technisch term voor mensen die gedurende een afgebakende periode intensief samen aan software werken en op zoek gaan naar oplossingen voor dingen die niet werken.
De laatste jaren groeit de populariteit van de hackathon. De methodiek komt los van de ICT-wereld, wordt ingezet voor verschillende onderwerpen en varieert in duur: twee dagen, een halve dag online… Het concept van een hackathon, namelijk in een afgebakende tijd een antwoord of concept voorzien op een bepaalde vraag, zorgt voor veel creativiteit en enthousiasme. Het is een leuke vorm van cocreatie en het stimuleert om actief aan de slag te gaan met een thema.
Wil je zelf aan de slag gaan met een hackathon? Raadpleeg dan hier het draaiboek ‘Hackathon’.
Aanstekers is de gratis webtool van Bataljong. Jongeren kunnen via deze website ideeën en oplossingen ingeven voor hun gemeente. Elke jeugdraad/jeugddienst heeft een ruimte die ze kunnen beheren. Er is ook een mogelijkheid om subruimtes aan te maken waar je dan een thema kan isoleren en daarover specifiek input kan vragen. Nog geen login? Vraag het aan via hallo@aanstekers.org neem een kijkje op de website www.aanstekers.org
Er is een probleemstelling. Iets waar je graag input wil over verzamelen om het probleem of uitdaging op te lossen. De casus moet eerst goed worden uitgelegd aan de deelnemers. Waarover gaat het? Zijn er cijfers, input van onderzoeken,… om over verder te gaan?
Daarna is het aan de deelnemers. Laat de deelnemers eerst de noden en behoeften in kaart brengen en brainstormen. Hoe zou je dit oplossen?
Vanuit de brainstorm wordt er één idee gekozen. Dat idee wordt een prototype gemaakt. Hoe zou het er echt uitzien? Het prototype wordt gepresenteerd of je kan er mee de straat op om input te vragen. Die feedback kan je daarna verwerken en je prototype aanpassen.
Meer weten over design thinking? Dan raden we je deze website aan.
Dit is het bordspel dat Bataljong gemaakt heeft onder het project Debattle. Per ploeg bedenk je 4 ideeën om jouw stad of gemeente beter te maken. Je verfijnt je idee en zoekt draagvlak om van je idee een echte beleidsdoelstelling te maken. Heb je voldoende stemmen van de gemeenteraad? Dan wordt jouw idee goedgekeurd. De ploeg die de meeste beleidsdoelstellingen kan laten goedkeuren, wint het spel. Onderweg kom je allerhande boeiende vragen over de gemeenteraadsverkiezingen en de werking van de gemeente tegen. Stuur na het spelen van het spel zeker jullie beleidsdoelstellingen door naar je jeugddienst en maak zo nog meer het verschil. Want jouw stem telt ook!
Bij de vorige verkiezingen heeft elke jeugddienst een gratis spel gekregen. Wie weet vind je het nog ergens onder het stof 😉 maar je kan het ook nog bestellen voor 15 euro is het van jou.
Meer info vind je bij de eerste missie van Debattle.
Appreciative Inquiry, ook wel de methodiek die werkt rond de 5D’s: discover, dream, design, deliver en destiny.
Het is een positieve benadering om een oplossing te zoeken op een prangende vraag of prikkelend thema. je gaat na welke successen je hebt beleefd en waarom dat dit dan succesvol was? Neem deze elementen mee om naar een nieuwe oplossing te denken.
Verder lezen kan op deze website.