Waar staan we nu? Tussentijds samenvatten!
Over gegevens combineren en gaten in jouw kennis opspeuren.
Je hebt nu heel wat bestaande data opgezocht en jouw jeugdbeleid geëvalueerd, mogelijks heb je nu al een schat aan informatie. Nu is het kunst om het overzicht goed te bewaken en mogelijke gaten in jouw expertise te detecteren. Dat doe je aan de hand van volgende stappen:
STAP 1: Maak een overzicht van alle info die je verzamelde
Probeer alle informatie die je verzamelde in een handig overzicht te bewaren. Je kan zelf kiezen hoe uitgebreid je dit doet, maar zorg er vooral voor dat je het overzicht bewaakt. Dat kan door eenzelfde structuur aan te houden voor het oplijsten van gegevens (bijv. wat — over welke doelgroep — bronnen — extra linkjes). Je kan (achteraf) ook categorieën of tags toevoegen zodat je verschillende informatie kan bundelen. Bovendien kan je jouw eigen bedenkingen of de zaken die je opvallen hier al bij noteren.
Handige online tools hiervoor zijn onder andere OneNote, Milanote, Lists van Microsoft en Excel.
Het kan ook visueler, je zou bijvoorbeeld een postermuur kunnen maken waarop je heel wat informatie verzamelt en verder aanvult. Leg eventueel verbanden door posters met draad te verbinden. Pluspunt, hang dit op op een plek waar jouw collega’s of kinderen en jongeren zelf ook komen. Een betere gespreksstarter bestaat haast niet!
Heb je al eens gedacht aan een signalenboekje? Ga je in gesprek met kinderen, jongeren, verenigingen, leerkrachten,… en vang je een individueel signaal op, dan noteer je dat best in een boekje. Na een tijdje heb je een waardevol instrument. Wanneer je alle signalen herleest ga je op zoek naar rode draden en opvallende zaken.
Lees hier ook meer over in het artikel over Quick Wins!
STAP 2: Waar wil je iets over weten?
Nu je zicht hebt op wat je weet, bedenk je best wat je graag (nog) zou weten. Stel dat je bijvoorbeeld al heel wat informatie hebt over tieners, dan kan je erover nadenken of je niet nog meer informatie wil te weten komen over jonge kinderen of pendelende studenten?
Het kan helpen om enkele persona’s op te stellen. Heb je genoeg zicht op hoe jonge kinderen de gemeente beleven? Wat pendelende studenten van hun onderwijsstad vinden of hoe de tieners in de deelgemeente hun vrijetijd invullen?
Maar ook op vlak van thema’s en topics kan je misschien nog verbreden. Brainstorm erop los of haal inspiratie in deze lijst met kwalitatieve beleidsindicatoren (let op, enkel voor leden van Bataljong).
STAP 3: Prioritiseer
Vervolgens leg je beide stappen samen. Je weet wat je wil weten en wat je momenteel al weet. In principe kan je direct aan de slag: onderzoek die zaken waar je momenteel nog niet veel over weet maar graag meer zou willen weten. Echter is daar niet altijd evenveel tijd voor. Daarom kan je best prioriteiten leggen.
Gebruik bijvoorbeeld volgend afwegingskader. Je bekijkt hierbij of je al voldoende kennis hebt over een topic en weeg dit af tegen hoe belangrijk het is om in het bezit te zijn van deze informatie. Natuurlijk kan je ook nog andere afwegingsfactoren kiezen, denk bijvoorbeeld aan haalbaarheid, de impact en het feit of jij dit moet doen of iemand anders dit kan opnemen.
Op basis van deze oefening kan je bepalen waarover je nog meer informatie wil verzamelen. Het is dus mogelijks tijd voor extra onderzoek. Lees hier meer over enkele quick wins en duik hier in het proces achter een participatietraject. Elke keer wanneer je weer nieuwe resultaten hebt, kan je deze stap opnieuw zetten.