Hoe communiceren met Gen Z'ers?

Gen Z? Wasda?

Generatie Z, Gen Z, de Zoomers… Hoe je ze ook wilt noemen, ze zijn er en ze zijn met veel. Volgens het Amerikaans Pew Research Center vallen personen geboren tussen 1997 en 2012 binnen deze generatie. Doorgaans zit er wel wat schuifbaarheid op deze data, andere centra vermelden dan weer 1995 tot 2010.  

Gen Z’ers zijn op dit moment alleszins de nieuwste generatie die nu op de arbeidsmarkt verschijnt. Het zijn niet de kinderen en tieners die jullie proberen bereiken wanneer je het hebt over je speelplein aanbod. Het zijn de jongeren en adolescenten die rondhangen in de publieke ruimte, de animatoren van je speelaanbod, de stagiair of jonge collega in je team en de jeugd die binnenkort voor de eerste (of tweede) keer moet gaan stemmen.  

De Gen Z'er begrijpen

Opgegroeid met een gsm in de hand zijn ze een 100% digitale generatie. Meerdere schermen tegelijk bedienen is voor hen peanuts! Ze zijn ook vaak multitaskers en hebben continu updates nodig. Een Gen Z’er is vaak heel gedreven om als zelfstandige te werk te gaan en 1 op 2 heeft een Hogere opleiding. Ze staan zeker in hun schoenen en durven hun hakken in het zand te zetten als iets niet juist of “safe” voelt.  

Wel is het belangrijk om weten dat Gen Z is opgegroeid in een wereld die in economische crisis zat. Ze zijn financieel zeer bewust en durven een heel realistische of pragmatische kijk op de wereld te hebben. Ook vinden ze self-care en mental health een belangrijk topic! De turbulentie op aarde zoals het bedreigde klimaat, continue oorlog en sociaal onrecht hebben heel wat Gen Z’ers geïnternaliseerd, wat maakt dat hun stress levels chronisch hoog zijn. Gen Z’s valkuil is dan ook dat ze geïsoleerd durven raken van de buitenwereld.  

The Do’s & Don’ts van Gen Z proof communicatie

Gebruik de juiste media

Wil je Gen Z bereiken dan moet je vooral eerlijk zijn en met voorbedachten rade communiceren. Deze generatie is continu online en switcht heel snel tussen diverse kanalen. Top drie platformen voor Gen Z zijn: 

  1. Instagram 
  2. SnapChat 
  3. Tiktok & YouTube voor video’s 

Ondanks hun online identity zijn hun online contacten voor Gen Z even belangrijk als face-to-face interactie. Afwisseling is key! Gen Z zoeken op bais van hun interesses en toekomstperspectief. Letterlijke zinnen zoals “Hoe word ik snel financieel afhankelijk?” en “Op wie moet ik stemmen? ” typen Gen Z in hun searchbar. Door op die manier te communiceren geraakt je content sneller en organischer tot bij hen. 

Get their attention!

Gen Z’ers staan erom bekend een ietwat kortere aandachtspanne te hebben. Binnen de 8 seconden hebben ze interessante onderwerpen gefiltert. Heb jij hen kunnen “hooken” binnen die tijd? Dan verdien je hun aandacht. Hoe grijp je die aandacht nu concreet?  

  • Gebuik bewegende beelden, bij een gesproken video kan je bijvoorbeeld in beeld komen in plaats van statisch te beginnen met je uitleg.  
  • Ook kan je verschillende shots en camera angles inzetten om je beelden te laten spreken.  
  • Gebruik korte catchy zinnen. Geen introductie van 5 minuten als je meteen kan zeggen waar het op staat.  
Be Honest!

Gen Z is meester in het uitpluizen van fake news, ga dus zeker na of je bronnen kloppen en of je integer communiceert. Probeer niet iemand te zijn die je niet bent. 

  • Probeer niet té “hip” te zijn in je taalgebruik. Het overgebruik van woorden zoals “cool”, “te gek” of “gaaf” wordt al snel heel “cringe”.  
  • Jouw informatie is correct en volledig, niet sturend en heeft geen commercieel doel.  
  • Gen Z zal zich makkelijker laten verleiden door een aanbeveling van een echte real-life gebruiker dan door marketingtrucjes. De juiste (micro) influencers kunnen hierbij helpen.  
Gebruik de juiste taal

Niets zo “cringe” als iemand die jou niet begrijpt en enkel z’n eigen taal spreekt. Of iemand die zo hard probeert dat het er te dik op ligt. Wees gewoon jezelf in je taalgebruik, en pas enkele woorden hier en daar aan. 

  • Als je schrijft, doe dit dan zonder teveel nadenken. Schrijf gewoon zoals je zou praten tegen je vrienden. Niet betuttelend, niet met moeilijke woorden. Dan zitten jij en je Gen Z lezers meteen op dezelfde golflengte.  
  • Veel woorden en uitdrukkingen kennen hun oorsprong in het engels, ga daar gerust in mee maar overdrijf niet: 
    • Iets “cools” is “Nice”, 
    • Frappant wordt “Weird” en iedereen die gek is is meteen “Psycho” 
    • Iets dat je knap vindt noem je “Hot”
    • Iets dat goed voelt is “een vibe” 
  • Zorg voor connectie aan de hand van je storytelling: Probeer impact te creeëren in het verhaal dat je vertelt. Is er identificatie met het onderwerp? Speel je voldoende in op emoties? Krijg je ze aangegrepen met een intens verhaal? Dan zit je goed! 
  • Zet in op interactie! Gen Z heeft graag zelf de touwtjes in handen, geeft graag hun mening en zijn het gewend om interactieve ervaringen aan te gaan. Inzetten op interactieve technologiën is dus een must!

Generatie Z is heel activistisch, digitaal vaardig en politiek betrokken.  Ze lijken klaar om de wereld te veranderen, gaan jullie hen daarbij helpen? 

Lees ook...

Gebruik de 7 WATWAT-principes om je communicatie aan te passen naar Gen Z.