Overzicht verkiezingscommunicatie

Er zijn heel wat reeds bestaande communicatie-initiatieven waar je vlot op kan inhaken zodat je zelf het warm water niet hoeft uit te vinden. Hieronder bundelen we een overzicht voor jou!

aSTEMblieft

Instagramkanaal van het Vlaams Parlement waar meer informatie over het Vlaams Parlement en de verkiezingen wordt gedeeld.  

Debattle

De website van Debattle heeft een infopagina met nuttige informatie over de gemeenteraadsverkiezingen en de werking van een lokaal bestuur.

Dankzij middelen van het Agentschap Binnenlands Bestuur lanceert Bataljong dit voorjaar nog een aantal bijkomende acties om jongeren te informeren over de lokale verkiezingen. De uitrol verwachten we in de loop van mei 2024. 

GoedGestemd

Podcast door enkele jongeren die andere jongeren informeren over waar politieke partijen voor staan aan de hand van gesprekken met partijvoorzitters. 

Je beluistert de reeks afleveringen hier.

Ieders stem telt

Samenwerkingsverband van verschillende middenveldorganisaties waar ondersteuningsmateriaal te vinden zal zijn rond de verkiezingen waarmee eerstelijnswerkers aan de slag kunnen.  

Meer info vind je op deze website.

't Is aan u

De laatste 100 dagen 

“’t Is aan u!” informeert eerste-stemmers. De focus zal liggen op de laatste 100 dagen voor de verkiezingen van 9 juni.  Die beginnen al op 1 maart.

Materiaal voor intermediairen 

Via ’t Is aan u vinden partners werkvormen, methodieken, workshops en promomateriaal.  

VRT

VRT zal heel wat verschillende initiatieven opstarten in de periode rond de verkiezingen. Hieronder sommen we ze voor jou op.

WATWAT

WatWat geeft niet-sturende informatie over de verkiezingen met een focus op identiteitsontwikkeling van jongeren (bijv. “Waarom zou ik stemmen of waarom niet?”).

Ze zorgen voor een informatiecampagne waar ook extra aandacht is voor jongeren in maatschappelijke kwetsbaarheid/dak- en thuisloosheid. 

Je leest alle verkiezingsartikels hier.

 

STEM Z

STEM Z is een verkiezingspodcast van De Standaard voor en  door first voters. Elke maandag verschijnen nieuwe afleveringen zoals ‘Wat doet Europa voor mij?’ ‘Hoe betrouwbaar zijn de verkiezingen?’ ‘Hoe moet ik straks stemmen?’

 

Meer info via de website van De Standaard.

Agentschap Binnenlands Bestuur

Het Agentschap Binnenlands Bestuur zal naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen een sensibiliseringscampagne uitrollen vanaf 2 september. Men wil hiermee het belang van het stemrecht onderstrepen nu de opkomstplicht is afgeschaft.

Ze bieden bijvoorbeeld verschillende affiches, prints en afbeeldingen voor social media aan die lokale besturen kunnen gebruiken. Zij zouden deze normaal reeds ontvangen hebben. 

Daarnaast zal er ook via onder andere nationale media, advertenties op social media of via influencers verder gesensibiliseerd worden.

Meer info over de concrete uitrol van de campagne kan je hier terugvinden.